K2 Behoeftenonderzoek¶
We hebben de volgende actiepunten uit de vorige sprint meegenomen:
-
Als Speler wil ik een level kunnen voltooien door Matches van Tiles te maken.
-
Boss wordt duidelijk weergegeven
-
Score wordt omgezet in verlies van hit points van de boss
-
Het is duidelijk hoeveel hit points de boss heeft
-
De boss kan “dood gaan”
-
Als Speler wil ik gemakkelijk de damage die ik ga doen en die ik heb gedaan in mijn turn zien.
-
Damage word duidelijk aangegeven
-
Score wordt omgezet in verlies van hit points van de enemy
-
Het is duidelijk welk soort damage de verschillende wapens doen bij het gebruik
Sprint 2¶
In de vorige sprint hadden we eigenlijk alleen onze tileGrid functionaliteiten volledig uitgewerkt.
Sprint 3¶
In sprint 3 hebben we de issues die boven vermeld zijn in de game kunnen verwerken. Zoals hieronder aangetoond word.
In de foto hierboven is duidelijk hoeveel damage de verschillende wapens doen. In de foto kan je het niet zien maar het matchen van de hartjes zorgt ervoor dat je hp met 10 verhoogt tot een max van 100.
Tijdens het maken hiervan moesten we veel designkeuzes maken, zoals de positie van het speelveld. Naar aanleiding van feedback hebben we er uiteindelijk voor gekozen om dit onderin het scherm te plaatsen, zo kan de speler met 1 hand het spel spelen.
Het speelveld is nu op de volgende positie:
Verder hebben we er ook voor gekozen om de “non movable tiles” (de tiles die niet bewogen kunnen worden) random te generaten. Dit omdat het speelveld zo elke keer verandert, waardoor een speler terug kan gaan naar een vorig level zonder dat het te makkelijk wordt. De speler moet zich zo blijven aanpassen.
De volgende screenshots zijn van hetzelfde level, waarin te zien is dat de lege tiles van positie veranderen:
K4 Gebruikers Test¶
Testplan¶
Om erachter te komen wat gebruikers anders willen zien zullen we verschillende vragen stellen. Deze vragen zijn onder andere gebaseerd op designkeuzes waar we twijfels over hebben, de moeilijkheid van het spel en de grootte van de figuren op het speelveld.
We zijn op de volgende vragen gekomen:
Doel 1: Bereik level 2¶
Feature: “Levels”
Doel 2: (Na het bereiken van level 2) Ga terug naar level 1¶
Feature: “Levels”
Doel 3: Heal jezelf doormiddel van Tiles¶
Feature: “Tiles”
Is het duidelijk wanneer de boss een aanval uitvoert?¶
Is het spel te lastig, of juist te makkelijk?¶
Is het makkelijk om de tiles te swappen, of zijn hier moeilijkheden bij?¶
Test Documentatie¶
We zullen eerst informatie over de proefpersoon geven, hierna volgt de vraag en het bijbehorende antwoord.
Proefpersoon 1 - Thomas Ouwehand¶
1 Bereik Level 2 ja/nee 56 sec 7/10
2 Ga terug naar Level 1 ja/nee 2 sec 9/10
3 Heal jezelf doormiddel van tiles ja/nee 5 sec 8/10
Is het duidelijk wanneer de boss een aanval uitvoert?¶
Ja, ik had wel door wanneer ik een zet kon doen en wanneer de boss aan de beurt was.
Is het spel te lastig, of juist te makkelijk?¶
Ik vindt het spel opzich wel makkelijk maar de obstakels zijn niet goed aangegeven waardoor verwarring ontstaat.
Is het makkelijk om de tiles te swappen, of zijn hier moeilijkheden bij?¶
Het was duidelijk en je wist wel welke tiles bij elkaar hoorden, maar de groene en gele messen leken veel op elkaar.
Algemene tevredenheid¶
De obstakels zijn onduidelijk, maar het was goed te spelen.
Proefpersoon 2 - Maksim Akimov¶
1 Bereik Level 2 ja/nee 38 sec 6/10
2 Ga terug naar Level 1 ja/nee 1 sec 9/10
3 Heal jezelf doormiddel van tiles ja/nee 7 sec 8/10
Is het duidelijk wanneer de boss een aanval uitvoert?¶
Nee, de interface is onhandig, ik snapte niet wat er gebeurde.
Is het spel te lastig, of juist te makkelijk?¶
Lastig om te begrijpen.
Is het makkelijk om de tiles te swappen, of zijn hier moeilijkheden bij?¶
Goed genoeg, niet moeilijk.
Algemene tevredenheid¶
De user interface is onhandig, maar het spel is goed.
Proefpersoon 3 - Jarien¶
Gekozen omdat hij niet vaak games speelt aangezien hij vaak moet sporten en ook een studie doet.
1 Bereik Level 2 ja/nee 35 sec 7/10 (Het is goed te doen)
2 Ga terug naar Level 1 ja/nee 3 sec 9/10
3 Heal jezelf doormiddel van tiles ja/nee 9 sec 7/10
Doel 1: Bereik level 2¶
“Ging vrij simpel”.
Doel 2: (Na het bereiken van level 2) Ga terug naar level 1¶
Het lukte en bleek ook “vrij simpel”.
Doel 3: Heal jezelf doormiddel van Tiles¶
Eerst een beetje onduidelijk maar bij nader inzien wel logisch.
Is het duidelijk wanneer de boss een aanval uitvoert?¶
Speler linkte de timer niet aan de boss maar alleen aan zichzelf.
Is het spel te lastig, of juist te makkelijk?¶
Het is niet te moeilijk, maar ook niet te makkelijk. “Ik moest een beetje inkomen”.
Is het makkelijk om de tiles te swappen, of zijn hier moeilijkheden bij?¶
Nee dit bleek ook vrij simpel.
Algemene tevredenheid¶
Het concept is leuk en het werkt goed, maar het ziet er nog niet heel mooi uit.
Proefpersoon 4 - Mark¶
Deed veel hoog competatieve games. Is sinds een paar jaar geleden gestopt. Doet ook een studie.
1 Bereik Level 2 ja/nee 40 sec 7/10
2 Ga terug naar Level 1 ja/nee 5 sec 8/10
3 Heal jezelf doormiddel van tiles ja/nee 7 sec 7/10
Doel 1: Bereik level 2¶
Heel simpel om level 2 te bereiken.
Doel 2: (Na het bereiken van level 2) Ga terug naar level 1¶
Duidelijk.
Doel 3: Heal jezelf doormiddel van Tiles¶
Bij nader inzien heel logisch maar wederom onduidelijk aan het begin.
Is het duidelijk wanneer de boss een aanval uitvoert?¶
Ja het is duidelijk.
Is het spel te lastig, of juist te makkelijk?¶
Heel makkelijk.
Is het makkelijk om de tiles te swappen, of zijn hier moeilijkheden bij?¶
Het is onduidelijk of je hem vast hebt of niet.
Algemene tevredenheid¶
Het meerdere swipen is leuk en nieuw, maar aan het begin een beetje onduidelijk.
Proefpersoon 5 - Allano¶
Speelt veel casual games en is daarom ook juist niet een persoon waar we de game voor maken en is hierom gekozen.
1 Bereik Level 2 ja/nee 37 sec 8/10
2 Ga terug naar Level 1 ja/nee 5 sec 8/10
3 Heal jezelf doormiddel van tiles ja/nee 13 sec 6/10
Doel 1: Bereik level 2¶
Duidelijk hoe de game gespeeld moet worden.
Doel 2: (Na het bereiken van level 2) Ga terug naar level 1¶
Duidelijk hoe je van level switched.
Doel 3: Heal jezelf doormiddel van Tiles¶
Niet echt duidelijk aangezien de boss tegelijk aanvalt, waardoor het soms kan lijken alsof je geen hp healed.
Is het duidelijk wanneer de boss een aanval uitvoert?¶
Speler linkte de timer wederom niet aan de boss maar alleen aan zichzelf.
Is het spel te lastig, of juist te makkelijk?¶
“Het is aan het begin wel makkelijk, maar aan het einde doet de boss heel veel damage voor de hp die die heeft”.
Is het makkelijk om de tiles te swappen, of zijn hier moeilijkheden bij?¶
“Bij het swipen kan het soms miss gaan, doordat je perongeluk klikt denk ik”.
Algemene tevredenheid¶
Interessante mechanics, maar de functionaliteit moet iets verbeterd worden.
Inzichten uit onze Test¶
Uit test 1 blijkt dat de immovable tiles duidelijker aan gegeven moeten worden en dat de kleur van de messen te erg op elkaar lijken.
Uit test 2 blijkt dat de UI onhandig is, het is onduidelijk wanneer de boss aanvalt.
Uit test 3 blijkt dat de boss een eigen timer moet hebben en dat de layout wat verbeterd moet worden.
Uit test 4 blijkt dat het meer kunnen swipen ook beter aan moet worden gegeven en de tiles moet je ook zichtbaar vast hebben.
Uit test 5 blijkt ook dat de boss een eigen timer moet krijgen en dat de tiles (zoals de hartjes) visueel distinct moeten zijn op een andere manier.