Skip to content

Retrospective Danny

G1: Ontwikkeling

Deze sprint heb ik vooral gefocust op het afmaken van de game, het behalen van de laatste benodigde criteria en het correct uitvoeren van de gebruikerstesten. Ook heb ik veel geleerd over SQL en PHP, om meer over de database en backend te weten te komen.

Een doel voor volgend blok is optijd met alles beginnen en niet eerst op 1 specifiek ding focussen en daarna pas beginnen met iets anders. In dit blok hebben we eerst voornamelijk de game gedaan en zijn we te laat begonnen met de backend en database. Als we met alles tegelijk begonnen waren hadden we eerder criteria aan kunnen tonen en eerder over designkeuzes na kunnen denken zoals een leaderboard.

Een ander leerdoel is het verbeteren van de taakverdeling, zie hoorvoor G5.

G4: Kwaliteitscriteria

Agile Methodiek

We hebben deze sprint agile gewerkt met behulp SCRUM, dit hebben we gedaan met onder andere: - Sprint doelen - Scrum board - Deelname aan expert review - Deelname aan product review - Deelname aan retrospective - Vragen aan medestudenten - Daily standup - Sprint backlog

Deze methodes hebben ons geholpen met het optijd afkrijgen van het eindproduct. Door deel te nemen aan de reviews hebben we optijd feedback kunnen krijgen over onze vaardigheden en de rest heeft voornamelijk geholpen met het snel kunnen afmaken van een feature, zonder te moeten bedenken wat we moeten maken, want dat staat al in de user story.

Code Conventions

Code Conventions

(Technische) Documentatie

Technische Documentatie

Communicatie

Voor communicatie hebben we voornamelijk Discord gebruikt, dit is een platform waarop je gemakkelijk mensen kan bereiken om bijvoorbeeld snel een vraag te stellen of belangrijke zaken te vermelden. Dit wordt vaak gezien als onprofessioneel, maar veel bedrijven gebruiken ook zelf Discord voor bijvoorbeeld player support, om nieuwe updates aan te kondigen of om feedback te verzamelen.

G5: Samenwerken

Oud samenwerkingscontract

Doelstelling Een unieke match 3 game maken
Werktijden Tijdens de lessen gezamenlijk & buiten lessen om individueel voorbereiden voor reviews, retro etc en eventueel extra werk indien we achterlopen op het schema
Vergadertijden We vergaderen kort voor belangrijke meetmomenten en wanneer iemand hulp nodig heeft
Afspraken communicatie Discord en in de les
Afspraken aanwezigheid Aanwezig in les bij reviews
Afspraken documenten delen Om documenten te delen gebruiken we VSCode
Procedure bij niet-nakomen afspraken Bij overmacht is het geen probleem, maar als afspraken niet worden nagekomen door andere redenen gaan we hierover praten en het op een goede manier oplossen!

Nieuw samenwerkingscontract

Doelstelling Een unieke match 3 game maken
Werktijden Tijdens de lessen werken we aan het project, buiten de lessen om werken we als we achterlopen op het schema, of dit nodig is bespreken we kort na de les
Vergadertijden We vergaderen kort voor belangrijke meetmomenten en wanneer we een belangrijke feature gaan implementeren
Afspraken communicatie Communiceer bij problemen of vragen via discord (of in de les)
Afspraken aanwezigheid Aanwezig in les bij reviews
Afspraken documenten delen Om documenten te delen gebruiken we VSCode
Procedure bij niet-nakomen afspraken Bij overmacht is het geen probleem, maar als afspraken niet worden nagekomen door andere redenen gaan we hierover praten en het op een goede manier oplossen!

Ten opzichte van vorige keer is het samenwerkingscontract redelijk verandert, alles is concreter en duidelijker gemaakt.

De werktijden zijn nog steeds in de les, maar nu kijken we na de les of er extra werk nodig is om op schema te blijven. Zo hoeven we niet buiten de lessen aan reviews te werken als dit niet nodig is en als er extra werk nodig is aan het project zelf is dit duidelijker.
We vergaderen nu ook als we een belangrijke feature gaan implementeren. Bijvoorbeeld een connectie met de database die veel interacteert met al bestaande code in het project, of een grote frontend change.
De afspraken omtrent communicatie zijn duidelijker genoteerd, bij problemen of vragen contacteren we elkaar.

Over het algemeen is de samenwerking goed verlopen, het enige probleem was de taakverdeling. Aan het einde van het project moest snel de database nog even gemaakt worden, dus het werk daarvan verdelen wordt dan lastiger. Zo kwam het dus dat 1 van ons de database ging doen en de ander de game af ging maken, daardoor konden we niet alle criteria aantonen, want 1 van ons had niet genoeg gedaan aan de database en had dus K6 niet. Een leerdoel voor volgend blok is dus het werk beter indelen, zodat we niet grote features in 1 keer af moeten maken. Als we het werk verdelen over meerdere sprints zien we eerder resultaten en kunnen we eerder ingrijpen als iets fout blijkt te gaan.

Wat wel goed ging is het communiceren, als 1 van ons niet bij de les was werd dit duidelijk gecommuniceerd en als 1 van ons een vraag had reageerden we snel om elkaar ermee te helpen.


Last update: January 25, 2024