Skip to content

Retrospective Kai

G1: Ontwikkeling

Wat goed ging

Ik ben blij met de voortgang die we in 1 sprint hebben gemaakt en zo wil ik ook doorgaan in het volgende blok. Ook zijn beide punten van vorige retro’s niet veranderd, maar aangezien deze al 2 keer zijn aangetoond heb ik besloten om deze vanaf hier achter te laten.

Hieronder een klein voorbeeld, omdat het vooral om onze persoonlijke ontwikkeling gaat. Maar ben hier wel trots op.

Sprint 2

Alt text

In sprint 2 hadden we alleen een tilegrid

Sprint 3

Alt text

In sprint 3 hebben we de rest van de game kunnen verwerken

Wat beter kon

  • Onze samenwerking
  • planning van taken
  • opdeling van taken
  • Issues bijhoudden

Het blijkt dat ik in een tijdsdruk goed kan werken, maar ook bleek dat dit helemaal niet nodig had geweest, als we eerder onze taken hadden verricht. Een betere verdeling van taken had ons ook goed op weg geholpen. Ook hadden we meer op het wegstrepen van de issues moeten letten, zodat er niet een soort niet nodige tijdsdruk bestaat.

Wat ik wil veranderen

Ik wil een concreter samenwerkingscontract, waarin het duidelijk is op welke manier de taken worden verdeeld (Dit word verduidelijkt in G5). Ook ga ik zelf de taken die ik moet doen ruim van tevoren in een sprint in plannen, zodat ik bij de reviews gestructureerd info kan geven over de volgorde waarin de issues zijn verwerkt en de reden dat we het zo aan hebben gepakt. Het wegtikken van issues helpt ook bij het houden van motivatie en zal dus ook een groot deel zijn van mijn volgende sprint. Daarnaast ga ik ook letten of de afspraken die we hebben staan worden nagekomen en ga ik hiermee naar een docent om te kijken hoe we verder kunnen aanpakken, maar alleen als ik dit al met mijn squad/partner heb besproken.

G4: Kwaliteitscriteria

Agile Methodiek

We hebben deze sprint agile gewerkt met behulp SCRUM, dit hebben we gedaan met onder andere: - Sprint doelen - Scrum board - Deelname aan expert review - Deelname aan product review - Deelname aan retrospective - Vragen aan medestudenten - Daily standup - Sprint backlog

Het gebruik van de Agile Work methodiek heeft ons geholpen met he bijhouden van de issues op ons SCRUM board, waardoor we per sprint wisten waar we aan toe waren. Ook hebben we deelgenomen aan de reviews, waarin we samen met een docent naar ons product keken om dit te verbeteren. Dit allemaal zorgt ervoor dat we beter kunnen plannen voor de aankomende weken, we het werk goed kunnen verdelen en of we onze code moesten verbeteren of dat het op het verwachtte niveau was.

Code Conventions

Code Conventions

(Technische) Documentatie

Technische Documentatie

Communicatie

Voor communicatie hebben we voornamelijk Discord gebruikt, dit is een platform waarop je gemakkelijk mensen kan bereiken om bijvoorbeeld snel een vraag te stellen of belangrijke zaken te vermelden. Dit wordt vaak gezien als onprofessioneel, maar veel bedrijven gebruiken ook zelf Discord voor bijvoorbeeld player support, om nieuwe updates aan te kondigen of om feedback te verzamelen.

G5: Samenwerken

De samenwerking leek aan het begin wel soepel te gaan, richting week 2 begon ik het gevoel te krijgen alsof er niet heel veel werd gedaan. Ik heb Danny ook aangesproken over het feit dat hij geen comments bij zijn code zet, hier heeft hij vervolgens niks mee gedaan, ook al zou hier verandering in komen. In sprint 3 heb ik ook vernomen dat er niet veel werk werd gemaakt, maar omdat dit het laatste sprint was hield ik het liever voor mezelf zodat ik het hele project niet zelf af moest maken, op de hoop dat het wat beter werd des te later we in het project kwamen. Echter is dit niet zo en heb ik later in overleg met anderen het verschil aan de docent van D102 vertelt, ook heb ik daarbij vermeld dat ik het alleen wou delen. Ron (docent van D102) was het daarmee eens omdat het al veel te laat was in het blok om hier nog iets mee te doen.

Toch hebben we nog samen het project af kunnen maken en we hopen hier beide wat uit te leren. Betere afspraken zijn hier een groot deel van, die zorgen namelijk voor meer duidelijkheid en minder frustatie, ook zorgt dit er indirect voor dat we beter het werk kunnen verdelen.
Het communiceren over dingen buiten ons werk ging wel soepel, maar dit is ook wel te verwachten van hbo studenten.

Ook zal ik persoonlijk proberen eerder mijn frustraties te melden, zodat we hier zo snel mogelijk een oplossing voor kunnen vinden.

Nieuw samenwerkingscontract

Hieronder geef ik een voorbeeld van hoe ik een samenwerkingscontract zou willen zien.

Doelstelling Een unieke match 3 game maken
Werktijden Tijdens de lessen werken we aan het project, buiten de lessen om werken we als we achterlopen op het schema, of dit nodig is bespreken we kort na de les
Vergadertijden We vergaderen kort voor belangrijke meetmomenten en wanneer we een belangrijke feature gaan implementeren
Afspraken communicatie Communiceer bij problemen of vragen via discord (of in de les)
Afspraken aanwezigheid Aanwezig in les bij reviews
Opdeling Taken Alle partners in onze squad krijgen gemiddeld hetzelfde aan features opgedeeld, als dit allemaal meer is dan verwacht praten we hier nog over
Afspraken documenten delen Om documenten te delen gebruiken we VSCode
Procedure bij niet-nakomen afspraken Bij overmacht is het geen probleem, maar als afspraken niet worden nagekomen door andere redenen gaan we hierover praten en het op een goede manier oplossen!

Last update: January 25, 2024